Дожиття з віджиманням
Уряд прийняв рішення продовжити мораторій на перерахування пенсійних накопичень громадян в керуючі компанії та недержавні фонди до 1 січня 2016 року. Ця заява міністра праці Максима Топіліна на ділі означає тільки одне - на накопичувальній пенсійній системі можна поставити хрест. Навіть незважаючи на те , що держава поки вирішило конфіскувати у нині працюючих росіян їхні заощадження на старість тільки за 2014 і 2015 роки . А сама система пенсійного забезпечення перетворюється у фінансову піраміду , падіння якої призведе не тільки до економічної катастрофи , а й до серйозних соціальних і політичних наслідків , прогнозувати які на порядок складніше.
Відняти і поділити
Два факти , на тлі яких і було прийнято рішення про конфіскацію накопичувальних пенсій росіян ще й у 2015 -му , наводять на дуже серйозні роздуми . З одного боку , воно було прийняте в ході наради у прем'єр - міністра Дмитра Медведєва , темою на якому був бюджет на наступний рік. А з іншого - це було зроблено при категоричній незгоді міністрів фінансового блоку і при повній одностайності їхніх колег з соціального . Про це , в усякому разі , можна судити за заявами міністра економічного розвитку Олексія Улюкаєва і міністра фінансів Антона Сілуанова . Перший же факт означає , що уряд продовжує розглядати пенсійні накопичення не як кошти громадян , а як гроші бюджету . А якщо підсумувати вищевикладене , виходить , рішення про замороження було політичним . І як багато політичні рішення , воно слабо узгоджується з правилами фінансової математики , спростувати які ще не вдавалося нікому.
Російська пенсійна система сьогодні - це тришкин каптан. Виглядає він таким чином. За кожного працюючого громадянина його роботодавці сьогодні перераховують в якості страхових внесків 22 відсотка від фонду оплати праці . 16 відсотків з них йдуть на виплату пенсій нинішнім літнім людям . А 6 відсотків до початку цього року перераховувалися на індивідуальні накопичувальні рахунки працездатних росіян молодше 1967 народження. З цих коштів вони , за ідеєю , і повинні були б отримувати пенсію , коли постаріють . Але зараз картинка в корені змінилася. Тепер на виплату поточних пенсій йдуть всі гроші , які перераховують до Пенсійного фонду роботодавці за своїх працівників .
"Продовження заморозки пенсійних накопичень не пов'язане з дефіцитом пенсійної системи , а направлено на посилення її солідарного характеру" , - каже міністр праці Максим Топілін . Це так , але лише частково . Як би не намагалися чиновники , дефіцит у солідарній пенсійній системі існує , і сховатися від цього факту за хитромудрими бухгалтерськими проводками все одно не вдасться. Дефіцит - це перевищення витрат над доходами. Сьогодні він погашається за рахунок трансферту з федерального бюджету . Минулого розмір останнього становив 1,33 трильйона рублів. Цього року , за попередніми даними , - 580 мільярдів рублів. Він зменшився якраз завдяки конфіскації пенсійних заощаджень працюючих. А вже чи вважає міністр перерахування коштів з бюджету в ПФР доходом останнього чи ні - це вже справа смаку. Хоча фінансовий природі цих грошей такий розрахунок явно суперечить . ПФР - фонд позабюджетний . Чому ж у солідарній пенсійній системі виникає дефіцит?
Гра в піраміду
У нинішньому вигляді це класична піраміда. Як відомо , такою вважається структура фінансових потоків , при яких дохід одним її учасникам виплачується за рахунок залучення грошових коштів інших . Стійкої вона може бути тільки в одному випадку - якщо кількість нових " пайовиків " постійно зростає . І якщо в СРСР така система могла існувати (населення країни збільшувалося ) , то в сучасній Росії - ні.
Кількість жителів країни зменшується. Згідно помірним сценарієм демографічного прогнозу Росстата , зробленого ним до 2031 року , природний спад населення Росії до 2022 року перевищить 456 тисяч чоловік. До 2030 року природний спад населення збільшиться до 646 тисяч чоловік.
Тим часом прийняті сьогодні державою заходи щодо стимулювання народжуваності здатні дати ефект тільки в довгостроковий перспективі. Адже діти , народжені в 2010 -х роках нинішнього століття почнуть працювати тільки в 2030 -х , а ті , у кого фактично забирають сьогодні накопичення , досягнуть пенсійного віку вже до 2022 року . А значить , ситуація з наповнюваністю державного пенсійного фонду в найближчі роки буде тільки погіршуватися.
Зараз , за даними Росстату , економічно активними є тільки 75,2 мільйона чоловік. Це 52 відсотки від усього населення країни. Виходить , що на п'ятьох працюючих припадає чотири пенсіонери . А через 8 років це співвідношення становитиме 1:1. І те за найоптимістичнішим сценарієм. Забезпечити в цій ситуації зростання пенсій в рамках солідарної системи держава не зможе. Добре , якщо їх розмір , принаймні , не зменшиться. Хоча і сьогодні назвати виплачується літнім людям посібник високим язик не повертається.
Сьогодні середній розмір трудової пенсії в Росії складає всього 11 тисяч 600 рублів. Таким чином , вона заміщає загублену середньостатистичним пенсіонером зарплату всього на 37 відсотків. До 30 -го року , за нинішньої демографічної ситуації , цей коефіцієнт упаде до 25 відсотків. Хоча соціальний блок уряду обіцяє зовсім інше - індексувати пенсії на рівні інфляції щорічно. Факт полягає в тому , що це законодавчо зафіксоване зобов'язання також створює ефект фінансової піраміди.
З 2008 до 2013 року середньорічна інфляція склала трохи більше 8 відсотків. В результаті , з урахуванням зрослої кількості пенсіонерів та зростання зарплат в економіці , витрати ПФР на виплату пенсій збільшилися в 2,5 рази. (В справу вступає знаменита у фінансовій математиці формула складних відсотків. ) Пропорційно збільшувався і дефіцит у всій пенсійній системі . І далі державі однаково доведеться або підвищувати ставку внесків з фондів оплати праці , або ... піраміда завалиться. Так що нині працюючим росіянам сьогодні все одно варто самостійно збирати собі на пенсію. Тільки вже не сподіваючись на державу.
Чужий кишеню
Накопичувальна система , власне , і створювалася в перші роки президентства Володимира Путіна саме як альтернатива солідарної пенсійної піраміді . Це система , яка дозволяє в старості отримувати таку пенсію , яку заробив в молодості. І не чекати подачок від уряду.
Міністри соціального блоку , правда , говорять про те , що вона себе не виправдала. І аргументи у них досить жорсткі . "Найчастіше неефективна накопичувальна складова забирає гроші у громадян як при формуванні коштів пенсійних накопичень , так і при призначенні відповідних пенсійних виплат ( на стадії виплати) " , - говорить Максим Топілін . Мова йде про те , що дохідність пенсійних накопичень нижче інфляції і нижче рівня індексації поточних пенсій . "Лента.ру" вирішила перевірити цю інформацію. Результат виявився прямо протилежним. Але спочатку доведеться пояснити ще одне правило фінансової математики.
Говорячи про неефективність недержавних пенсійних фондів , соціальний блок уряду вимірює її не зовсім коректно. З одного боку , чиновники порівнюють дохідність пенсійних накопичень росіян з річною інфляцією , а не з усім періодом інвестування . Що суперечить елементарній логіці. Адже мова йде саме про "довгих грошах", яких так потребує сьогодні економіка . А з іншого , вимірюють дохідність пенсійних накопичень в НПФ , приєднуючи до неї фінансовий результат державної управляючої компанії , ВЭБ а.
Справа в тому , що останній управляє коштами пенсійних накопичень , перебуваючи в жорстких , встановлених державою рамках і вкладає кошти тільки в консервативні цінні папери з більш низькою прибутковістю . При цьому на його рахунках до початку нинішнього року перебувало більше половини всіх відкладених росіянами собі на старість коштів .
Якщо очистити результати НПФ від фінансового результату державної управляючої компанії , то вони виходять іншими . За період з 2005 до 2013 року накопичення росіян , якими управляли великі недержавні пенсійні фонди , дали їм додатковий дохід в 1,2-1,4 рази перевищує інфляцію. І навіть випереджаюче рівень індексації поточних пенсій . Причому з цієї цифри вже вирахувана комісія , яку щорічно отримують НПФ за управління грішми громадян. Решта компенсували різницю за рахунок власних коштів ( ІОУД - майно для здійснення статутної діяльності ) . Цього від них вимагає російське законодавство, що забороняє розносити збитки за рахунками. При цьому слід врахувати , що 20 найбільш великих фондів управляють більш ніж 70 відсотками всіх знаходяться в недержавній пенсійній системі накопичень .
За даними дослідження , проведеного компанією Pension Actuarial Consulting , за період з 2005 по 2012 рік дохід за пенсійними рахунками ( при інфляції за той же період 105 відсотків) , наприклад , у НПФ "Добробут " склав 110,4 відсотка , НПФ " Стальфонд " - 170,9 відсотка , НПФ " ЛУКОЙЛ- ГАРАНТ" - 105,8 відсотка , НПФ " Національний" - 149,9 відсотка. Список можна продовжувати. Втім , не варто думати , що , експропрііруя у громадян їх пенсійні накопичення , уряд залазить тільки в їх кишеню. Удар може виявитися нокаутуючим і для всієї економіки.
Економічний вампіризм
Якщо з людського тіла висмоктувати кров швидше , ніж вона може регенеруватися , людина помре. Так само і в економіці: якщо з неї занадто активно вилучати гроші , вона почне падати. Вилучення пенсійних накопичень цього року вже призвело в I кварталі до подорожчання вартості запозичень для російських компаній у середньому на 2 відсотки. Цей ефект може виявитися навіть більш болючим для економіки, ніж санкції США і Євросоюзу. Тепер при продовженні мораторію на майбутній рік може зрости і вартість обслуговування держборгу.
Держава вдається до запозичень для залучення грошей в економіку . Причому займає держава , не тільки коли федеральний бюджет відчуває дефіцит . Це постійний процес фінансової діяльності уряду . На початку року Мінфін планував зайняти на внутрішньому ринку (головним чином , розміщуючи облігації федеральної позики - ОФЗ ) більше 800 мільярдів рублів. У травні було прийнято рішення знизити цю суму до 435 млрд . Але наступного року обсяг внутрішніх запозичень повинен різко зрости - до 1-1,5 трильйона рублів. Саме таку суму називав глава Мінфіну Антон Силуанов в липні поточного року. Зате тепер , коли близько 700 мільярдів рублів пенсійних грошей вирішено просто вилучити , абсолютно незрозуміло , де Мінфін знайде покупців на свої папери .
Ще в квітні поточного року відомство висловлювало стурбованість у зв'язку з втратою у інвесторів інтересу до держоблігацій . Повідомлення про те , що аукціон з розміщення ОФЗ не відбувся у зв'язку з відсутністю заявок , стали звичайними. А адже зараз розраховувати російській економіці має сенс тільки на внутрішні запозичення. Зайняти на зовнішньому ринку буде вкрай важко через санкцій.
Таким чином , якщо уряд думає , що , заморозивши пенсійні накопичення , воно знизить дефіцит федерального бюджету , то воно помиляється. Навпаки , операція з вилучення пенсійних накопичень призведе до подорожчання держборгу , а значить , до необхідності шукати інші джерела доходів. Тобто вдаватися до підвищення податків . З усіма витікаючими наслідками.
_Константін Угодників , Григорій Коган _
Переглядів: 971 | Коментарів: 0 | (0) |
Євро, Путін
| ||||||
Інші новини що можуть Вас зацікавити:
|
1
Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі в даній статті.