На кого працюють сомалійські пірати
Недавня атака на нафтовий танкер Ірану і збройовий скандал у парламенті Британії привернули увагу до світової проблеми сомалійського піратства. Флібустьєри створили багатомільярдний грошовий потік , що перетікає з кишень міжнародних вантажоперевізників в кишені страхових та охоронних компаній.
Головний біль Ірану
У середу , 8 січня, військово- морські сили Ірану відбили чергову піратську атаку на нафтовий танкер країни , акцентувавши увагу на підриває економіку проблемі .
" Інцидент стався в Аденській затоці. Іранське судно було атаковане 12 піратськими човнами , але напад зірвалося завдяки вчасно зреагувала ескортної групі військових кораблів , що відкрила вогонь по піратам і змусила їх відступити " , - повідомив командувач військово - морськими операціями Ірану адмірал Сіяваш Жаррех ( Siyavash Jarreh ) .
Тегерану доводиться витрачати кошти на воєнізоване патрулювання торгових шляхів з листопада 2008 року , після того як сомалійські пірати захопили зафрахтоване Іраном судно MV Delight біля берегів Ємену. Кораблі ісламської держави частіше за інших піддаються нападам.
"За останні три роки понад 3000 вантажних кораблів і нафтових танкерів були ескортував командос і військовими судами Ірану. За цей час пірати зробили 147 спроб захопити іранські кораблі в міжнародних водах " , - заявив командувач ракетними підрозділами ВМФ Ірану адмірал Алі Вафадар ( Ali Vafadar ) .
Крім Ірану , сомалійські пірати сильно докучають вантажоперевізникам Індії , Китаю , Японії , Південної Кореї. Проблеми виникають і в України - 25 вересня 2008 року в Індійському океані біля узбережжя Сомалі було захоплено український суховантаж "Фаїна". Переговори з піратами тривали до 5 лютого 2009 року, коли судно і екіпаж вдалося звільнити в обмін на $ 3,2 млн.
Скандал у парламенті Британії
У понеділок , 6 січня, комітет британської палати громад з контролю над експортом зброї оголосив про початок екстреного розслідування . Парламентарії почали з'ясовувати , навіщо британські охоронні фірми за останні 15 місяців вивезли в Сомалі і довколишні країни Східної Африки 44000 одиниць зброї , включаючи 30 000 автоматів , 2536 пістолетів і 11 000 гвинтівок.
Британські депутати заявили , що державний департамент королівства , що видає дозволи на експорт зброї , не зміг пояснити , в чиїх руках в підсумку виявилися експортовані автомати та гвинтівки. Члени палати громад оголосили про бажання дізнатися , навіщо британським компаніям знадобилися додаткові гори зброї , і висловили сумнів , що був " дотриманий баланс між інтересами торговців зброєю та економічними інтересами країни".
Чи вигідно Британії дестабілізувати Східну Африку ? Питання спірне . Згідно з доповіддю Німецького інституту економічних досліджень ( DIW ) , регіональна криза і розквіт піратства в Сомалі в 2008-2009 роках різко підкинув вгору прибутку західних компаній , що займаються страхуванням морських перевезень.
Лондонські фінансові гіганти Lloyds of London і Willis Group Holdings в кілька разів підняли вартість страхування кораблів , чий курс пролягає біля берегів Сомалі , а потім істотно розширили " інфіковану піратами акваторію " . Хоча ризик піддатися атаці флібустьєрів в цій акваторії нижче 0,5 % , вантажоперевізники воліють платити страховку , щоб заспокоїти матросів , нерідко відмовляються виходити в море через острах збройного нападу .
" Багато взаємопов'язані гравці сомалійського театру ( пірати , місцеві спільноти , уряду піратських регіонів , міжнародні військово -морські сили , приватні охоронні агентства і страхова індустрія ) не мають стимулу боротися з піратством. Фактично , там встановилися відносно стабільні взаємини між цими групами , багато з яких явно економічно зацікавлені зберегти ситуацію в Сомалі на поточному рівні " , - резюмується у звіті DIW .
Організація піратського бізнесу
на початку 2000 -х років сомалійські пірати були рідкісним явищем і обмежувалися тим , що стягували з захоплених кораблів плату за проїзд і відпускали геть. До 2008 року цей бізнес еволюціонував в добре організовані міжнародні кримінальні синдикати .
Згідно з дослідженням компанії Geopolicity , піратські організації в Сомалі не схожі на військові структури , а працюють за принципом приватних підприємств , важливу роль у структурі яких грають іноземні спонсори (включаючи бізнесменів Саудівської Аравії ) , кримінальні банди Ємену і страхові корпорації Заходу , для яких зростання загроз судноплавству безпосередньо пов'язаний з припливом виручки .
Принципи роботи піратської індустрії докладно описані в листопадовому дослідженні Світового банку , складеному за сприяння ООН та Інтерполу на підставі опитування сомалійських піратів , їх фінансових покровителів і посередників .
Рядові пірати , атакуючі торгові судна в море - нижча ланка ієрархії. Їх кількість , приблизно рівну 2000 , не змінюється , скільки б їх не топили або ні садили у в'язниці . Зубожілі сомалійці стоять у чергах , щоб поповнити піратські команди. Завербовані флібустьєри часто отримують в якості авансу лише популярний в країні жувальний наркотик - листя чагарника кат.
Як тільки піратам вдається захопити судно , його приганяють до берега , після чого команда " тлумачів " оцінює видобуток і починає переговори про викуп . При успішному результаті " тлумачі " отримають винагороду від $ 10 000 до $ 20 000.
Переговори , як правило , затягуються на довгі місяці. У цей період піратським інвесторам доводиться оплачувати послуги озброєної охорони , постачальників ката , кухарів і безлічі місцевих бізнесменів , що надають різноманітні послуги " піратському співтовариству" . Як правило , їм видаються розписки . Кожна надана послуга реєструється і оплачується після отримання викупу.
У деяких випадках платити доводиться місцевим воєнізованим формуванням , контролюючим порти. Найбільша в Сомалі угруповання радикальних ісламістів "Аль -Шабаб" збирає з піратів "податок на розвиток" у розмірі 20 % видобутку .
Тільки після того , як викуп буде отриманий , відбудеться оплата праці звичайних піратів. Кожен з них отримає $ 30-75 тис. Плюс до $ 10 000 бонусу дістанеться першому пірату , піднявшись на борт корабля , а також тим , хто надав команді власну зброю або спорядження . Такі бариші спокушають жителів розореної країни , в якій чесною працею можна заробити в кращому випадку близько $ 500 на рік.
В середньому піратам вдається отримати $ 2,7 млн ??викупу за одне захоплене судно. Тобто рядовому пірату дістанеться менше 2,5 % від цієї суми. Левова частка викупу - від 30 % до 75 % - йде фінансовим покровителям .
Масштаби глобальної проблеми
Сомалійське піратство нагадує ловлю риби динамітом - зібрані флібустьєрами трофеї складають мізерну частину від того гігантського збитку , який вони завдають світовій економіці. Безпосередньо на викуп за захоплені судна за п'ять років з січня 2008 року по грудень 2012- го , за оцінкою Світового банку , було витрачено від $ 335 млн до $ 403 млн. Загальні втрати світової економіки виявилися в 50 разів вище.
Згідно з дослідженням фонду One Earth Future , в 2012 році збиток , понесений глобальним співтовариством через сомалійських піратів , склав від $ 5,7 млрд до $ 6,1 млрд , або 82700000 в перерахунку на одну піратську атаку.
У 2012 році через інфіковані піратами зони Індійського океану пройшло 66612 великих комерційних судів. Приблизно 50 % з них скористалися послугами озброєної охорони , витративши на це в цілому від $ 1,2 млрд до $ 1,5 млрд. Ще $ 515 млн було витрачено на закупівлю водометів , електрізуемость бар'єрів , колючого дроту та іншого обладнання для захисту суден від піратських атак . $ 466 млн довелося виплатити морякам за додатковий ризик .
Близько $ 1,5 млрд збитків було пов'язано з перевитратою палива , що виникли через те , що кораблі щоб уникнути зіткнення з піратами проходили небезпечні морські регіони на швидкості вище оптимальною. Ще $ 290 млн судноплавні компанії переплатили за паливо , щоб , змінивши маршрут , обійти ризиковані ділянки Індійського океану.
Приблизно $ 1,08 млрд світові уряди витратили на антипіратські військово- морські місії . В " велику трійку " найбільших місій входять операція "Аталанта" , що проводиться ЄС , операція НАТО "Океанський щит" і 151 - я Об'єднана оперативна група, що складається з багатонаціональних сил під проводом США . Незалежно від них свої військово- морські сили проти піратів в регіон направили Китай , Індія , Японія , Росія і Південна Корея .
На страхування комерційних перевезень від піратських атак в 2012 році було витрачено $ 550 млн.
Безпосередньо на викуп захоплених кораблів у сомалійських піратів за весь 2012 рік у світі було витрачено лише $ 31750000 , або приблизно 0,5 % від загального обсягу збитків . Ще в $ 31750000 оцінені недоотриманий прибуток від простою восьми кораблів в піратських бухтах , вартість їх ремонту після ушкоджень та компенсаційні виплати їх екіпажам , які перебували в заручниках.
Разом з тим , спроби приборкати піратство на морі дають свої результати. Згідно з даними Управління військово- морської розвідки США , в 2013 році сомалійським угрупуванням не вдалося захопити жодного великого судна біля східного узбережжя Африки.
Проте загроза нікуди не зникла - за минулий рік вони зробили дев'ять серйозних спроб атакувати кораблі , і 8 січня Іран попередив про десяту . Небезпечних для судноплавства зон в океані стає все більше: піратство розквітло на західній стороні Африки в Гвінейській затоці , куди виходить узбережжі Нігерії. У 2013 році там було атаковано 31 судно і дев'ять захоплено .
Експерти One Earth Future припускають , що частки з тих $ 6 млрд , що були витрачені в 2012 році на піратів , могло б вистачити , щоб вирішити проблему в світі , навівши порядок у 10- мільйонній державі Сомалі . Проте до цих пір більше 99 % антипіратських витрат припадає на короткострокові компенсаційні заходи , що проводяться на море. За останній час лише кілька мільйонів доларів було виділено світовими організаціями для створення можливостей чесного заробітку в Сомалі .
Денис Закіянов
Переглядів: 916 | Коментарів: 0 | (0) |
Ємен, Індія, Іран, Китай, Корея, Нігер, Парламент, Японія
| ||||||
Інші новини що можуть Вас зацікавити:
|
1
Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі в даній статті.