Вхід на сайт Реєстрація

Вхід на сайт

Логін:


Пароль:


   

Реєстрація     Забув пароль

Зробити домашньою Додати до закладок
Герої АТО

Справу на пять хвилин

25.03.2012 09:00

Знову весна і знову доводиться шукати шляхи здешевлення палива. Але не все йде, як звичайно. Минулого тижня Кабінет міністрів несподівано відмовився підтримати ініціативу Міністерства енергетики та вугільної промисловості про сезонне зниження ставок акцизного збору на бензин і дизпаливо. Хоча в минулому році такий крок був зроблений. Це відхилення звужує перелік заходів, які могли б ефективно змінити ситуацію. А може, треба просто змінити погляд на цю проблему, зокрема, на підходи при забезпеченні села паливом та іншими ресурсами Тим більше що рішення лежить буквально під ногами.

Неминучість виходу на Кабмін з ініціативою зниження податків на паливо стала зрозумілою за підсумками засідання Експертно-аналітичної групи з питань ринку нафтопродуктів 16 березня 2012 року. За словами учасників засідання, на ньому стало зрозуміло всім - і трейдерам, і чиновникам, що якщо ціна нафти найближчим часом не опуститься нижче 125 дол./бар., то в квітні ціна бензину А-95 може міцно завалитися за позначку 11 грн./л, і за 10 грн./л - по дизпаливу.

проста Математика. На початок третьої декади березня закупівельна ціна кременчуцького бензину А-95 Євро 4) з доставкою в регіони досягла 10,30 грн./л, литовського (Євро-5) - 11,0 грн./л. При цьому середня по країні ціна на АЗС становила 10,61 грн./л. По дизпаливу закупівля як імпортного, так і українського ресурсу обходилася близько 9,15 грн./л при середньої роздрібної вартості 9,86 грн./л. З початку року зростання цін на дизельне паливо в роздробі становить менше 2%, тоді як нафта зросла в ціні майже на 20%. Це повязано з тим, що взимку трейдери мають чималі запаси, і вони поки дозволяють стримувати зростання ціни. Але все хороше коли-небудь закінчується, як закінчуються запаси порівняно дешевого дизпалива. Відповідно, тут є відкладене подорожчання, яке буде прискорюватися по мірі збільшення споживання, тобто у квітні.

Нинішній пошук рішень relieved тим, що абсолютно ідентичну ситуацію учасники цінових дебатів вже пережили в минулому році. Нагадаю, що в квітні 2011 року парламент з подачі уряду затвердив зниження на другий квартал акцизного збору на бензин на 50 євро/т (з 182 до 132 євро/т) і в середньому вдвічі на дизельне паливо (на 20 євро/т). Згодом дію закону було продовжено до 1 вересня. Це дозволило загальмувати зростання і досить спокійно пройти весь сезон активного споживання світлих нафтопродуктів.

Головним опонентом міністра Юрія Бойко тоді виступив віце-премєр Борис Колесніков, для якого паливні акцизи є головним джерелом наповнення спецфонду з підготовки до єврочемпіонату. Цього року потреба в коштах збільшилася, оскільки поряд з підготовкою до чемпіонату (нехай і в її останньої стадії) додалися соціальні ініціативи президента. Мабуть, це і не дозволило використовувати торішній шаблон зі зниженням акцизів. За іншим даними, в Кабміні зростає невдоволення частотою внесення з голосу мільярдних ініціатив глави енергетичного відомства. Як би там ні було, 21 березня Кабмін доручив профільним відомствам шукати інші шляхи здешевлення палива.

витрачати Менше або більше заробляти

Отримавши несподіваний відмову, Минэнергоугольпром відразу ж озвучив свою другу і поки останню домашню заготовку - надання пільги зі сплати ПДВ на 1 млн. тонн нафти, яку Нафтогаз України планує переробити на Лисичанському НПЗ (ЛІНІК, що належить ТНК-ВР і зупинений на позаплановий ремонт). Як і у випадку з акцизами, тема не нова і для деяких дуже апетитна. Як писало в минулому році ZN.UA, задумка ініціаторів проекту розкрилася з першої ж постачанням нафти. Її держкомпанія придбала не тільки на піку вартості наприкінці квітня 2011 року, але ще і явно дорожче, ніж інші переробники нафти на даному підприємстві.

річ у використанні ланцюжка українських і зарубіжних посередників, що в результаті обернулося підвищеної собівартістю отриманих нафтопродуктів, що НАК не може розпродати досі. Тому торішній ентузіазм обмежився переробкою 160 тис. тонн нафти (планували теж 1 млн. тонн), після чого, судячи з усього, здачу давати стало нічим.

Але, як бачимо, несмачні корінці дісталися не всім, хто-то настриг вершки на кілька мільйонів доларів. Не дивно, що і сьогодні, кажучи словами чиновників енергетичного відомства і Нафтогазу, позитивний досвід переробки нафти на Лисичанському НПЗ підноситься як панацея.

Ну, по-перше, якщо торішній досвід такий позитивний, навіщо сьогодні Нафтогаз України і Минэнергоугольпром збираються просити в уряду пільги з ПДВ По-друге, давайте порахуємо, скільки обійдеться державі ця програма. При вартості нафти на рівні 110 дол./бар. (побудемо хоч трохи оптимістами) вартість 1 млн. тонн складе близько 800 млн. дол., тобто. ПДВ з даного обєму - 160 млн. дол., або 1,28 млрд. грн. А тепер зазначимо, що втрати від зниження акцизного збору на другий квартал в торішньому розмірі складуть приблизно аналогічну суму (з розрахунку споживання за 1,5 млн. тонн бензину і дизпалива).

Як там у народі кажуть щодо того ж самого, тільки в профіль З точки зору втрат бюджету немає ніякої різниці, дати Нафтогазу пільги або знизити акциз. І якщо вже вибирати, то точно не на користь каламутних пільгових схем, позитивний досвід яких відчувають не мільйони, а одиниці людей.

Які варіанти На відміну від минулого року, сьогодні існує можливість полегшити долю споживачів нафтопродуктів за рахунок потенціалу нафтогазової галузі. Для цього необхідно трохи змінити погляд на вирішення проблеми. Наприклад, подумати не тільки про те, кому і як дати, але і де узяти ці гроші.

На даний момент першочерговим кроком є збільшення орендної плати на видобуток нафти. Як писало ZN.UA, в кінці минулого року при загадкових обставинах рента була знижена на 22-30%. Якщо проектувати річну недоїмку від цих поправок на прикладі березневих котирувань нафти, то вона складе близько 5 млрд. грн. у порівнянні з тим, що отримав би бюджет при старій системі оподаткування нафтовидобутку.

Парадокс у тому, що в усьому світі податки на нафтовидобуток ростуть разом з цінами на нафту, а в Україні-то чому відбувається навпаки. Щоб виправити ситуацію, необхідно проголосувати за законопроект, який вміститься на півсторінки. Ефект - миттєвий.

Другим потужним джерелом надходження коштів до бюджету може стати виведення з тіні близько 30% ринку нафтопродуктів. Саме стільки бурди(читай - безподаткового палива) курсує по ринку. Потенціал цього кроку вимірюється приблизно тієї ж суму, що і у випадку з рентами, - близько 5 млрд. грн. на рік.

Правда, на відміну від миттєвого ефекту у разі змін рентам, програма контролю якості палива і в цілому боротьби з фальсифікатом миттєвої віддачі не принесе, але закладе надійний фундамент на майбутнє.

Але навіть однієї коректування по орендній платі вистачить, щоб отримати ефект, фактично порівнянний з проектом зниження акцизів, не кажучи вже про позитивний досвід Нафтогазу. Ці кошти можна направити на закупівлю необхідного обсягу нафтопродуктів з імпорту або на українських НПЗ, при цьому без будь-яких пільг, на погашення відсотків за аграрним кредитами, на прямі дотації села і т.д. Але про це можна говорити тільки в тому випадку, якщо є що витрачати.

Сергій Куюн


 
Переглядів: 632 Коментарів: 0
 (0)
Теми, персони та регіони, про які йдеться в новині:
Євро, Бойко
Проінформуйте друзів! Натисніть на кнопку соціальної мережі
або скопіюйте посилання та відправте друзям чи напишіть у блог
Прямий лінк:
BB-code:
HTML:


Інші новини що можуть Вас зацікавити:




1

Інформаційне повідомлення


Відвідувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі в даній статті.